Träningsåret 2014!

Idag är det årets sista dag! Ett intensivt träningsår är förbi & en summering av träningsåret känns härligt att se tillbaka på.  
 
Vår gemensamma träning startade 20 maj 2014. Vickan hade i stort sett aldrig tränat stryketräning innan & behövde någon som kunde instruera & peppa igång denna träning. Lina som redan hade tränat styrketräning ett tag ställde upp & planerade lite gemensam träning. Sedan visade det sig att vi trivdes otroligt bra med att träna ihop & hade ungefär samma önskemål med vår träning, så vi fortsatte att träna tillsammans! Det är otroligt givande & peppande att ha en träningspartner på ungefär samma villkor. Vi tränar 2-3 pass gemensamt per vecka & mycket beror på vad som annars händer i våra liv. Så några exakta träningstider eller träningsdagar har vi inte. 
 
1 november startade vi gemensamt denna blogg samt instagram @life_in_a_happy_way. Vår önskan & vårt mål med dessa var dels att dokumentera lite av vår träning samt att samla bra & nyttiga recept på ett ställe, men framför allt att inspirera andra. Att man kan komma igång på allvar med bra träning & nyttigt liv, trots att man har ett välfyllt liv i övrigt. Att det inte är så svårt att träna styrketräning. Att alla kan, bara man prioriterar om lite. Att laga nyttiga mellanmål & fika faktiskt är lätt & gott. Vi har fått en hel del positiv respons från personer som har testat våra övningar & träningsupplägg. Kanonkul!! Vi fick även en fråga om vi inte kunde filma istället för att bara lägga upp bilder, så att man tydligare kunde se hur man gör övningarna. Det tog vi såklart fasta på & har sedan börjat filma mer. Kul med tips & önskemål från er läsare! TACK för den fina feedbacken vi har fått från er läsare!! Läsarantalet ökar hela tiden, vilket är otroligt roligt!
 
Lina 2014: Det här året har min träning på gymmet verkligen tagit fart. Mycket tack vare Vickans sällskap, då vi pushar varandra så bra. Jag har under året ändrat om lite, från att nästan uteslutande ha kört tyngre "traditionell" styrketräning till mer funktionell och pulsbaserad styrketräning. Detta känns mycket bättre i kroppen och jag tror att jag är både starkare och har bättre kondition än jag någonsin haft. Jag älskar att planera träningspass och går aldrig oförberedd till gymmet. Jag har under året läst mycket om träning i tidningar och på nätet för att lära mig mer och för att hitta nya övningar. Hemmaträningen har jag också utvecklat, då tiden inte alltid räcker till för att åka till gymmet. Framförallt på sommaren blir det mycket träning i trädgården. Jag har under detta år även tagit ett steg till vad gäller kosten, vilket innebär att jag försöker äta mindre socker och vitt mjöl och mer "ren" mat. Vet inte när jag åt godis eller fikabröd senast och är inte sugen. Jag har helt raderat uttrycket "unna mig" ur mitt ordförråd, då jag anser att det är bara en ursäkt för att äta något jag egentligen inte borde eller vill. Vill jag äta något gör jag det för att jag vill det och inte för att unna mig.
 
Vickan 2014: Jag har gått från att ha varit en ren powerwalk(pw)- & "pass-tjej", till att kombinera passen/pw:n med styrketräning. Jag känner en grym skillnad på min kropp & jag har nog aldrig varit så vältränad tidigare. Nu är det jag som bestämmer vad jag vill att kroppen ska göra, inte den som styr vad jag klarar av. Dessutom känner jag att jag återhämtar mig betydligt fortare efter ett träningspass nu, än vad jag gjorde i våras. Skön känsla! Från att knappt ha klarat tre burpees, till att jag nu faktiskt klarar 100 i ett cirkelpass. Det känns fantastiskt! Jag känner mig grymt tacksam till Linas träningsupplägg & stolt över vad jag har åstadkommit detta år. Jag har gått på 2-3 pass per vecka, men tyvärr har passen som passar mig inte legat på tider som funkar för jobb & familjeliv. Dock har jag alltid försökt att prioritera IW intervall & box på måndagar & tisdagar. Sommaren innebar pw:s i stort sett varje dag i minst en timma. Under hösten har det blivit betydligt mindre av det, då annan träning & aktiviteter har tagit den tiden. Vad gäller kosten så har jag en hel del kvar att jobba med. Men jag har redan tänkt till en hel del. När jag skaffade Jawbone UP24 i början av augusti, så insåg jag att jag åt för lite. Det var ett bra "uppvaknande" för mig, som nu har börjat äta mer. Jag insåg också att det är mycket socker i många av de produkter som jag äter dagligen. Så frukosten är numera helt utbytt. Tidigare åt jag citronyoghurt, K-special & bär eller frukt på. Nu äter jag naturell yoghurt & blandar i en halv burk citron/lime kvarg (osötad) varje morgon. Till det har jag egengjord müsli med vaniljpulver istället för vaniljsocker & sedan bär eller frukt på. Gott! 
 
Nu väntar ett nytt år med nya möjligheter & utmaningar. Hoppas att ni alla får en riktigt trevlig nyårsafton! GOTT NYTT 2015!
 
 
 

Djupa sidhopp med golvtouch

Djupa sidhopp med golvtouch är perfekt för att få upp pulsen & för att träna benen och rumpan. Vi brukar se ut 2 linjer att hoppa emellan, så att man inte "fuskar" & gör för korta hopp när man blir trött. Ha helst inga lösa föremål som linjer, då det är lätta att trampa fel eller skada sig. Vi testade att hoppa över en matta en gång & när man blir trött på slutet var det lätt att landa på mattkanten. Gör ett hopp åt sidan & landa på det benet åt det hållet du hoppar. Gå ned i en benböj med det andra benet bakom stödjebenet & nudda med fingrarna i golvet. Hoppa sedan åt andra hållet. Viktigt att ha blicken uppåt för att hålla så rak rygg som möjligt. Vikten ska var på hälarna i benböjen för att skona knäna & få med rumpan ordentligt i övningen. Försök att hålla så högt tempo du kan. Övningen känns ganska lätt i början, men blir riktigt tung för låren på slutet av varje 50 sek intervall (vi har ju denna övning med som en station ibland i våra cirkelpass).
 
 
 

En skidvecka i Trysil

Nu är jag hemma igen efter en underbar skidvecka i Trysil. Vi brukar fira julen i grannlandet & har alltid haft en vit jul. Det är lite Disneylikt med snötyngda granar, byn på avstånd med alla ljus, vacker utsikt & nästan alltid en magisk soluppgång. Så mycket sol & blå himmel som vi har haft i år, har vi aldrig haft någon julvecka tidigare. Känslan att glida ut med skidorna direkt i backen på morgonen, när låren värker efter att ha kört hela långa backen i ett svep, när underlaget är Frrrr (manchesterrandigt), när solen lyser i ansiktet, när utsikten är amazing & när familjen är ihop - total LYCKA! Vi har haft fantastiska skiddagar & många Kodak-moments! //Vickan
 
 
 
Soluppgångar & nypistat är favoriter för mig. Så denna kombo på bilden ovan är svårslagen... Skulle möjligtvis vara 10 cm lössnö ovanpå det nypistade ;-).
 
 
 
Åt ena hållet där solen går upp är det stark orange himmel. Åt andra hållet är den fint rosa. Vilka vidder, vilken utsikt. Synd att man inte kan förmedla djupet & känslan bättre...
 
 
 
Det är sällan man är ovanför molnen, om man nu inte sitter i ett flygplan. En häftig känsla att se hela dalen täckas av ett molntäcke & bara bergstoppar sticker upp här & där. Att sedan åka nerför backen & sedan köra rakt in i molnen är något alldeles speciellt.
 
 
 
 
 
 
 
Denna vecka har benen fått sig rejäl träning... Nu får jag ta tag i resten av kroppen på hemmaplan.