Varianter på plankan

Som vi nämnt i ett tidigare inlägg tränar vi aldrig rena magpass, utan vi lägger in magövningar i våra cirkelpass eller supersets. Vi fokuserar mer på bålstabilitet i våra övningar & då är plankan väldigt bra. Den tränar både de sneda & raka magmusklerna samt höftböjarna. Plankan är en övning som många kör & det finns flera plankutmaningar, där man ska stå i traditionell planka en viss tid för att sedan öka på & slutligen stå så länge man orkar. Vi brukar istället variera våra plankor för att få lite mer utmaning. Viktigt i alla plankövningar att spänna de inre magmusklerna & inte svanka eller puta för mycket med rumpan. Även viktigt att vara stark i den övre ryggmuskulaturen & inte sjunka ned med axlarna. Här kommer en film med några olika varianter vi brukar köra. Även perfekt att köra hemma i Tabata intervaller. I filmen visas sex stycken repetitioner av varje planka. 
 
1. Planka på raka armar med jumpingjacks
2. Planka på raka armar med knä mot armbåge
3. Planka på raka armar med knä mot motsatt armbåge
4. Planka på armbågarna med benlyft
5. Planka med armgång
 
 
 
 

Lördagsgott - Kladdpepparkaka

Jag har provat endel olika recept på nyttigare alternativ till fikabröd och detta är min absoluta favoritkaka hittills. Så underbart god och passar perfekt nu till adventsfikat. Går att göra riktigt kladdig eller lite mer som sockerkaka, beroende på hur länge du har den i ugnen. //Lina
 
 
 
Kladdpepparkaka
 
4 dl cashewnötter
12 urkärnade daddlar
3 -4 tsk pepparkakskryddor
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 dl mandelmjölk
 
Mixa nötter, daddlar och pepparkakskryddor i en matberedare. Jag har dock ingen matberedare och mixade i min hackare som tillhör stavmixern, men tog då hälften åt gången och det funkade utmärkt. Blanda sedan i övriga ingredienser och mixa ordentligt, jag använde stavmixern. Häll smeten i en springform som du smort med kokosolja. In i ugnen på 175 grader mellan 20-30  minuter beroende på hur kladdig du vill ha den. Ställ in i kylen direkt. Kan ätas som den är, men även väldigt gott med uppvispad vaniljkesella och färska bär till. Njut!
 

Tacokrydda

Jag försöker att undvika tillsatsämnen och äta så ren mat som möjligt. Det fungerar inte alltid i vardagen, men jag har det i bakhuvudet hela tiden. Då blir man extra glad när man hittar såna här bra produkter. Tacos förekommer ganska ofta hemma hos oss, liksom i många andra familjer, kankse framför allt på fredagar. Visst kan man göra egen tacokrydda, men det är väldigt smidigt med färdig blandning i påse. Denna blandning från Spicemaster är perfekt om man vill ha en färdig blandning, men ett "renare" alternativ. Den är ekologisk och fri från tillsatser, salt och socker. Påsen innehåller 100% kryddor! Såna produkter gillar jag! Jag har köpt mina påsar på ICA Maxi. //Lina
 
 
 
 
 
Första bilden är egen & bilden ovan kommer från Spicemaster.