Burpee = hatkärlek

En övning som vi båda har en hatkärlek till är burpees. Under övningen hatar man den verkligen, men efteråt känns det enormt bra att man har klarat av det. Det är främst en konditionsövning, men man tränar även bröst, raka magmusklerna & framsida lår. Burpees är en kombinationsövning som består av en armhävning & ett upphopp. 
 
1. Börja stående
2. Ned i knäböj
3. Hoppa bak med benen
4. Gör en armhävning (alternativt lägg dig ned med bröstet i golvet & lyft armarna)
5. Hoppa åter fram med benen & upp i knäböj
6. Res dig upp & avsluta med ett upphopp - raka armar över huvudet eller en klapp över huvudet
 
Idag gjorde vi något som var jobbigare än jobbigast. Sammanlagt blev det 100 burpees! Helt galet jobbigt, jag (Vickan) tänkte ge upp flera gånger, men känslan när man övervinner tröttheten & kämpar in i den allra sista burpeesen - den känslan är fantastisk!
 
Det finns många sätt att variera sina burpees & man kan öka svårighetsgraden. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Man kan exempelvis använda sig av vikter, hoppa upp på lådor & göra varianter på armhävningar. Det är även en perfekt övning att göra hemma eftersom ingen utrustning egentligen behövs. Vi brukar göra burpees i Tabata intervaller, som en station i cirkelträningen eller så många vi kan under en bestämd tid.
 
Den 17 maj 2014 satte Cameron Dorn världsrekordet i burpees med 5657 stycken på 12 timmar. Inte nog med det - han fortsatte tills det hade gått 24 timmar & då var han upp i hela 10.105! Helt galet! Prova gärna burpees själva, så förstår ni vilken prestation detta är. Vi förstår inte hur det är möjligt!!
 
 
 
 

Kommentera här: