Superset en söndag

De gånger vi tränar gemensamt kör vi antingen cirkelträning eller supersets för att få med både styrka & pulsträning. När vi kör cirkelträning varierar vi de sex stationerna varje gång. Vi kör varje station 50 sek & vilar/förflyttar oss på 10 sek. Fem varv ska klaras av innan vi är klara. Vi använder en enkel & bra app som heter Exercise timer för att ta tiden. Återkommer mer till cirkelträningen i ett annat inlägg. 
 
Idag var vi på gymmet när de öppnade kl. 10.00 Eftersom vi körde cirkelträning igår, hade Lina lagt upp ett supersetpass idag. Tanken är att vi ska lägga upp olika övningar för olika muskelgrupper här framöver & sedan visa hela våra cirkelträningspass & supersetspass. 
 
Dagens muskelgrupper var: rygg, baksida axel & biceps.
Vi gjorde fem olika supersets. Superset är att man kör två olika styrkeövningar direkt efter varandra utan att vila emellan. Man kan välja att köra antingen samma muskel i båda övningarna eller så kör man antagonisterna i kombination ex. biceps & triceps. Varje superset gör vi tre gånger. Ett superset innebär 12 repetitioner av en övning innan vi byter till den andra. Idag blev det fokus på rygg & baksida axel. Det blev även lite extra biceps på slutet, då den muskeln blir involverad i ryggövningarna.
 
Två av dagens övningar kommer här:
 
Baksida axel i Cablecross (muskelgrupper: baksida axel).
Tänk på att ha rak rygg, armbågarna rakt ut & knip ihop skulderbladen.
 
 
 
Latsdrag i maskin (muskelgrupper: övre rygg & biceps).
Tänk på att jobba med skulderbladsmusklerna & inte med armarna. Sänk först axlarna & dra sedan nedåt med hjälp av skuldrorna. Knip ihop skulderbladen. 
 
 
 

Kommentera här: