Överkroppspass i gymmet

I lördags körde vi ett överkroppspass som vi tänkte tipsa om. Även detta pass är med inspiration från Lovisa Lofsan Sandström. Tanken är att du ska använda dig av lite tyngre vikter & har du inte världens grymmaste hemmagym, behöver du vara på gymmet då det behövs lite avancerad utrustning. Det är 3 övningar som man kör i en cirkel på 5 varv. Du kör alla 3 övningar i en följd, med kort vila mellan varven. De 2 första övningarna kör man 10 repetitioner av & den sista övningen i en nedåtgående stege, första varvet 100 reps, andra varvet 80 reps, 60 reps, 40 reps & till slut 20 reps. Det ska vara tunga vikter, så du max klarar 10 repetitioner. 
 
Latsdrag med tätt grepp. Vi körde i cablecrossen då allt annat var upptaget. Tänk på att sänka axlarna & hålla emot även på vägen upp.
 
 
 
Sittande rodd med brett överhandsgrepp.
 
 
 
Utåtrotation med gummiband, träning för rotator cuffen i axeln. Små korta drag med gummibandet. Pressa armbågen in i sidan & håll axeln still. Det ska bränna i axlarna.
 
 
 

Söndagslöpning

Då maken och sonen var iväg och spelade golf och dottern var hos en kompis fick jag lite egentid för träning. Jag hade ingen bil så alternativen var att antingen cykla (ca 6 km) till Friskis eller köra hemmaträning. Det är rätt skönt att cykla till gymmet och få gratis uppvärmning men jag bestämde mig för att ta en löprunda och avsluta med bålstabilitetsövningar hemma. Jag tänkte ta en kortare runda på 5-6 kilometer så jag försökte hålla ett lite högre tempo. Då jag är en riktig tävlingsmänniska så har jag svårt att inte tänka på tider när jag springer, det är min sporre att höra kilometertiderna. Det kändes riktigt bra och jag kände mig pigg tills ca 5 kilometer. Då tog det tvärnit precis innan en lång seg uppförsbacke och jag fick håll! Det brukar jag aldrig få! Men envis som jag är tog jag mig upp för backen men om man tittar på splittiderna så förstörde den kilometern hela sluttiden. Skam den som ger sig, så jag stannade till en sekund på toppen av backen och kunde sedan fullfölja rundan och kände mig ändå nöjd efter.  Jag avslutade med en liten cirkel för bålstabiliteten hemma i trädgården. En härlig start på dagen blev det :).
 
Jag använder mig av Runkeeper, den som är gratis. Räcker bra för mig :) //Lina
 
Som ni ser förstörde kilometer 6 allt :), knappt styrfart uppför backen ;)
 


Härliga vyer! Snacka om balsam för själen.


 
Älskar mina Nike lunarglide 6
 


Sista långträningen innan loppet...

Nu är det en knapp vecka kvar till mitt första lopp på 25 år... Idag fick jag med mig mannen på en längre löptur för att testa mildistansen ännu en gång. Benhinnorna fixar det galant! Iallafall på mjukare underlag som skogsstigar & grusväg. På lördag är det dags för Bråviksloppet
 
Vi tog skogsvägen till Ågelsjön, sprang på grusvägen utmed sjön & sedan sprang vi in vid Yxbacken & tog nedre delen av Familjebacken uppför, för att avsluta skogsvägen hem. Gaaaaah vad tungt det var att mellan km 8,5 - 9,5 endast springa uppför! Trodde jag skulle explodera typ. Pannben, pannben, pannben. Känslan under löppasset & när man sedan kommer hem är helt fantastisk! Jag älskar verkligen detta!! //Vickan
 
 


 
Av någon konstig anledning lyckas alltid mannen komma åt olika filter innan han fotar.... Så något mörkare filter på fotot ovan & under... Fotona är tagna på grusvägen utmed Ågelsjön.
 
 
 
 
 
 Vägen in till Yxbacken.