Att hitta kontakten med musklerna

Vi har skrivit en hel del tidigare om att tänka på vad det är för muskler man tränar med den övningen man kör, att det "tar" på rätt ställe. Ofta lastar många på för tunga vikter och risken är då stor att man inte tränar de tänkta musklerna utan hjälper till med andra för att orka. Min uppfattning av det jag lärt mig om träning är att först klara av att hålla en god teknik innan man lastar på för mycket vikt. Ett tips är att alltid ha den tänkta muskeln i huvudet när du kör övningen, det hjälper i alla fall mig. En övning där detta verkligen stämde för mig var en ryggövning som kallas facepull. Den tränar baksidan av axeln. Du står i en cablecross med ett rep framför dig och drar det mot ansiktet. Lite svårt att förklara så se bilder nedan. Jag har alltid pressat ihop skulderbladen som man ska men tryckt fram bröstet för mycket och på så sätt "hjälpt till" med andra muskler lite för mycket. Senast jag körde övningen var jag mer stilla i överkroppen och verkligen koncentrerade mig på rätt muskler. Trots att jag använde lägre vikt än jag brukar så var träningsvärken brutal i 2 dagar :). Så mitt tips är att inte hafsa igenom övningar eller kör med för tunga vikter, utan koncentrera dig på vad det är du tränar. Som vi alltid säger så är vi inga experter utan detta är vad jag lärt mig och vad som funkar för mig :). //Lina
 
 
 



Kommentera här: