Cirkelpass 150208

Idag hade vi åter en hel sal för oss själva! Det är så skönt, då man verkligen får trängas i gymmet så här i början på året. Idag blev det en riktigt utmanande cirkel för överkroppen. Den innehöll även en ny övning för oss.
 
 
 
Dagens cirkel bestod av:
 
Kräftan
Springande planka
Dips på bräda
Scorpionarmhäningar
Tricepsvickningar
Sving mellan kettlebells
 
 
 
I filmen ovan visar Vickan först två "riktiga" Sving mellan kettlebells. De sista två är en variant av övningen, som man kan börja med om det är struligt att komma igenom hela vägen. Man kan naturligtvis även ta ett steg in till mitten & sedan ett stag fram för att lätta på belastningen ytterligare. Se till att spänna magen ordentligt. En riktigt jobbig, men skön övning. Känns mest i axlarna.
 
 
 
Lina kör tricepsvickningar ovan & scorpionarmhävningar nedan.
 
 
 
Som vanligt i cirkelpassen blev det 5 varv, där vi jobbar i 50 sekunder & vilar/förflyttar oss i 10 sekunder. 1 minuts vila har vi mellan varven för att hinna dricka & torka svett. Armarna vek sig nästan i sista övningen i cirkeln varje varv. Alltså riktigt tungt arm- & axelpass. Eftersom Vickans knä har värkt lite, så la vi fokus på överkropp idag. Denna cirkel fungerade perfekt om man har känningar i ett knä, men ändå vill träna överkropp. 
 
Idag avslutade vi med en riktig axeldödare. Vi drog oss fram på armarna med fötterna på ett sittunderlag. Det funkar även med en handduk, papptallrik eller nåt annat som glider på golvet. Om man har ett golv där en vikt glider på, kan man dra en vikt om man vill öka på övningen lite. Film på detta kommer i ett senare inlägg.
 

Kommentera här: