Bananglass med jordnötssmak

Igår smaksatte jag min bananglass med jordnötssmör. Det blev väldigt lyckat. Om ni inte har testat att göra glass på fryst banan, bör ni verkligen prova det. Att något så enkelt kan bli så gott! Det smakar verkligen glass och bananen ger söt smak. Det som är så bra är att man kan äta glass till frukost eller mellis med gott samvete samtidigt som det funkar som dessert eller till fikat! //Lina
 
 
 
 
Bananglass med jordnötssmak ( 1 portion)
 
1 fryst banan
2 tsk jordnötssmör (av bra kvalitet)
 
Se till att några timmar innan frysa in skivade bananer. Mixa sedan frysta bananskivorna tillsammans med jordnötssmöret tills det går ihop och ser ut som glass. Det kan ta nån minut. Njut!
 
 
 
 
 
Jag testade att göra glassen idag! Toppbetyg från mig också! Enkelt & kanongott. Jag frös in glassen en extra stund & kunde då göra glasskulor av den. //Vickan 
 
 
 

Burpees med snurr

Det här är en "rolig" & lite annorlunda burpees där man får in mycket smidighetsträning. Burpee i sig är verkligen ingen rolig övning, även om det är en fantastisk bra övning som får med hela kroppen. Men när man gör den med lite tvist, typ med snurr eller med hopp över stepbräda så glömmer man lite att det är just en burpee man gör... Denna variant börjar som en vanlig burpee med upphopp & sedan ned i knäböj & ut i planka. När du kommit ned till liggande på mage så ska du vända runt till liggande på rygg genom att svänga fram benen åt ena hållet. När du sedan ligger på rygg med utsträckta armar & ben reser du dig rakt upp till sittande & vidare till stående. Detta är en repetition & vid nästa svänger du benen åt andra hållet. Sedan är det bara att ösa på! 
 
 
 

Chiapudding

Chiafrön är ett frö som innehåller mycket protein, fibrer och omega-3, faktiskt 8 gånger mer omega-3 än i lax. Man kan använda det på många sätt bland annat i bakning, i sallad eller strö över gröten. Det är perfekt om man vill öka näringsinnehållet i det man äter. Något jag brukar göra är Chiapudding som jag äter som frukost eller mellanmål. Du gör den med fördel kvällen innan, så är frukosten klar morgonen därpå vilket jag tycker är bra då mornarna kan va stressiga när alla ska iväg till skola och jobb. Det finns många olika recept på Chiapudding när man söker på internet, men jag gör min enligt receptet nedan. //Lina
 
 
 
Chiapudding
 
3 msk chiafrön
2 dl valfri mjölk (jag använder osötad mandelmjölk)
1 krm vaniljpulver
 
Rör ihop samtliga ingredienser i en burk med lock (glasburk funkar kanon). Låt stå i kyl några timmar, helst över natten. Rör om ett par gånger så inte chiafröna klumpar ihop sig. Servera med bär eller annan valfri topping. 
 
Det är även gott att tillsätta bär och banan i mjölken och mixa det innan man har i chiafrön för att få en lite sötare smak. Nedan är min chiapuddingfavorit med banan och hallon i mjölken!