Chiapudding

Chiafrön är ett frö som innehåller mycket protein, fibrer och omega-3, faktiskt 8 gånger mer omega-3 än i lax. Man kan använda det på många sätt bland annat i bakning, i sallad eller strö över gröten. Det är perfekt om man vill öka näringsinnehållet i det man äter. Något jag brukar göra är Chiapudding som jag äter som frukost eller mellanmål. Du gör den med fördel kvällen innan, så är frukosten klar morgonen därpå vilket jag tycker är bra då mornarna kan va stressiga när alla ska iväg till skola och jobb. Det finns många olika recept på Chiapudding när man söker på internet, men jag gör min enligt receptet nedan. //Lina
 
 
 
Chiapudding
 
3 msk chiafrön
2 dl valfri mjölk (jag använder osötad mandelmjölk)
1 krm vaniljpulver
 
Rör ihop samtliga ingredienser i en burk med lock (glasburk funkar kanon). Låt stå i kyl några timmar, helst över natten. Rör om ett par gånger så inte chiafröna klumpar ihop sig. Servera med bär eller annan valfri topping. 
 
Det är även gott att tillsätta bär och banan i mjölken och mixa det innan man har i chiafrön för att få en lite sötare smak. Nedan är min chiapuddingfavorit med banan och hallon i mjölken!
 
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Kan jag använda kokosgrädde?/ mimmi

Svar: Det har jag aldrig testat men låter gott! Prova och återkoppla gärna om hur det blev!
Lina & Vickan

2 Madeleine Parkenberg:

skriven

Mums måste testa! 😃

Kommentera här: