Magövningar

Här kommer ett klipp på 3 magövningar som vi brukar ha med i våra cirkelpass, som Tabata intervaller eller i supersets. Den första är en variant på plankan, där du för höften från sida till sida. Överkroppen ska vara rak genom hela övningen & se till att det är med hjälp av magmusklerna du drar dig från sida till sida. Den andra övningen kallas för russiantwist & kan varieras beroende på hur tufft du vill ha det. Utgångsläget är sittande & sedan lutar du dig bakåt. Vill du göra det tuffare lyfter du fötterna från golvet. För sedan vikten från sida till sida i en kontrollerad rörelse. Vi använder oss ofta av en kettlebell, men det går bra med tex en vattenflaska eller ingen vikt alls. I den sista övningen, en variant av situps, ligger du på rygg med böjda ben & fötterna i golvet. Lyft sedan upp övre delen av ryggen & håll kroppen så genom hela övningen. För sedan överkroppen från sida till sida & nudda fingrarna på foten. Viktigt att i alla magövningar dra in naveln mot ryggraden. Glöm inte att andas genom övningarna & gärna använda dig av hyschljudet vi beskrev i ett tidigare inlägg. För Lina funkar ljudet bra, Vickan gör utan ljud. Dessa övningar funkar perfekt om du vill träna hemma
 
 
 

Kommentera här: