Träning för att klara chins

Chins är en bra övning för att få en stark överkropp. Du tränar framför allt rygg och biceps. Det är en rolig övning att ha lite som mål att klara fler och fler och på så sätt kunna mäta sin utveckling. Men vad är då chins? Ja, det är lite rörigt runt benämningen. I Sverige säger man ofta chins när man greppar stången med handflatorna ifrån sig, men på engelska och i stora delar av världen säger man istället pull ups om den övningen. Chins blir då när man har handflatorna mot sig, vilket vi i Sverige ofta kallar just chins med handflatorna mot sig. Det är lite rörigt runt dessa begrepp och alla menar lite olika. Här menar jag i alla fall med greppet handflatorna ifrån sig, vilket är svårare än att ha handflatorna mot sig. Sedan drar man sig upp för att få hakan över stången. Viktigt att hålla skulderbladen sänkta genom hela övningen och liksom dra med ryggen, det är inte axlarna som ska jobba för då går det inte bra.
 
För ca 1 år sedan kunde jag inte gör en enda chin. Jag hängde i stången men kunde inte dra mig en millimeter uppåt. Det blev då mitt mål att klara en chin till att börja med. Jag lade in lite olika övningar i min träning för att stärka rätt muskler och få in tekniken. Helt plötsligt så kunde jag dra mig upp och nu klarar jag 5 st i rad. Jag tänkte nu visa några övningar som är bra att köra för att kunna klara en chin. //Lina
 
En riktig chin
 
 
 
Latsdrag i maskin
 
 
 
Latsdrag i TRX
 
 
 
Chins med gummiband
 
 
 

Kommentera här: