Jag fixade det!!!

Så kom äntligen dagen - dagen då min återgångsträning till löpning är klar! Som jag har längtat. Som jag har kämpat. Som jag har tragglat. Som jag har pusslat. Som jag har prioriterat. När jag påbörjade detta träningsprogram 1 mars, var jag själv lite osäker på om jag skulle orka med hela vägen. Men jag har varit stenhård & följt det till punkt & pricka. Tre pass per vecka i tretton veckor. Tolv skulle det ha varit, men jag fick backa ett steg i början, då jag fick kraftiga känningar i benhinnorna. Sedan blev det helt uppehåll på tre veckor i slutet, då jag åkte på en superdunderförkylning & var helt stilla i tre veckor (!!!). Så en månad senare än det var tänkt blev jag klar, men av anledningar som man inte kan påverka. Jag känner mig så galet nöjd & framför allt - benhinnorna håller!! I början av året trodde jag inte att jag någonsin skulle kunna springa igen! Tänk vad träning, beslutsamhet, drömmar & hårt arbete kan leda till. Det är SÅÅÅ VÄRT DET!!! Och jag är ju definitivt inte någon elitidrottare - utan "bara" en vanlig mamma som älskar att träna & mår så fantastiskt bra av det!! Kan jag, så kan du!
 
Tänk vilken känsla att nästa löppass få springa helt utan pratande app! Att inte tvingas gå någon minut när flowet känns som bäst. Att inte avsluta när man känner att andningen äntligen känns bra. Att inte tvingas gå när benen spritter av spring. Nu ska jag springa helt på känsla (ja, naturligtvis kommer jag ha min löparapp igång, men inte för att tala om när jag ska gå respektive springa & inte för att tala om att nu måste du sluta). Jag har bara sprungit på löparband, i skogen eller på grusvägar. Att springa på asfalt är ju det mest påfrestande för benhinnorna. Så jag väntar nog ett tag till med att testa asfaltslöpning. Men någon gång ska jag testa det också. Hela min återgångsresa kan samlat här. //Vickan
 
 
 
 
 
Så mitt tips till er som har problem med benhinnor, som aldrig har sprungit tidigare eller som har varit ifrån löpningen länge - testa detta återgångsprogram! Var hårda med tiderna & dra inte iväg när det känns bra. Stretcha ordentligt efter varje pass - vader, lår & ljumskar. Var noga med att ha en vilodag mellan gå/löppassen. Jag har tränat annat på denna "vilodag", men inte belastat benhinnorna på samma sätt. Det är verkligen så underbart nu i efterhand & vad är tre eller fyra månader av ert liv om ni sedan kan springa... ♥
 
Så här färgglatt & fint blir det i appen, när jag har lagt in de olika träningsveckorna. Varje vecka har sin färg. I alla tolv veckor! 
 
 
 
Att springa är frihet! Att springa med utsikt över hela Bråviken är lycka. Att springa & kryssa mellan lupiner, hundkex, blåbärsris & granar är en fröjd. Att endast höra fågelkvitter, sin egen andning & fotisättning är underbart! 
 
 
 

Marklyft

Igår körde vi marklyft, efter vårt tunga cirkelpass med fokus på ben. Det är andra gången vi kör det tillsammans. Jag (Lina) har försökt lägga in det i min träning 1 gång per vecka den senaste månaden. Jag har verkligen fastnat för denna övning. Det är bra träning för nästan hela kroppen & ett roligt sätt att mäta sin styrkeutveckling. Då man ofta kan lyfta ganska så tungt, känns det så härligt på något sätt :-). Här kan du läsa mer om marklyft samt se en video på korrekt utförande. För några månader sedan körde jag med vikter strax över 30 kilo & nu har jag rekord på 80 kilo (2 repetitioner). Jag varierar olika sorters marklyft - både vanliga, raka & sumo. I raka marklyft böjer du inte benen utan endast lite lätt & i sumo står du brett isär med benen. 
 
Jag (Vickan) bygger muskler ganska lätt (& även fett tyvärr), så jag gillar mer konditionsträning & lätt styrketräning. Några få gånger har jag dock hängt med Lina på lite tyngre styrketräning. Igår körde jag marklyft för andra gången i mitt liv. Förra gången var i maj & då körde jag raka & kom upp i 42,5, kg. Nu körde vi vanliga marklyft. Jag vågar inte riktigt lägga på vikter, men sista sex repetitionerna hade jag 47,5 kg på stången. De kändes himla bra ändå! Målet måste bli att lyfta min egen vikt i kilo. Idag har jag galen träningsvärk i vaderna & insidan lår, men vet inte om det kommer från vår tunga bencirkel eller från marklyftet. Skön känsla är det iallafall att ha träningsvärk, då nya muskler har fått jobba lite extra!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Varför jag tränar som jag gör

Jag tänkte jag skulle skriva ett inlägg om varför jag tränar så mycket som jag gör och lägger ned tid på att läsa om träning och teknik. Jag tränar i snitt 5 pass i veckan ca 1-1,5 timme per gång. Egentligen är det inte så mycket tid om man tänker efter. Ta bort lite tv tid så får du lätt ihop det :). Jag har alltid varit en aktiv person och tränat sedan barnsben. Då jag både spelade handboll och dansade som barn/ungdom, så var det fullt upp nästan varje dag och jag älskade det. Jag tror att det fört med sig att jag ser ett aktivt liv som naturligt. 
 
 
 
Helt klart är vi människor gjorda för att röra på oss. Att jag nu nästan lägger all tid jag har över på träning har kommit de senaste åren. Att utvecklas och se resultat ökar motivationen och lusten att fortsätta. När jag säger resultat menar jag välmående, ökad styrka och ökad energi. Visst att kläderna sitter bättre är självklart också positivt, men inte huvudmålet. Prio 1 är alltid familjen, men med god planering funkar det mesta. Många pratar idag om att det är sån träningshets, men träningen blir vad man själv gör den till tycker jag. För mig är det inget måste utan en naturlig del av mitt liv. Jag känner också att ska jag lägga ned så mycket tid som jag gör på träning, så ska jag göra den bra också. Därför försöker jag läsa på och tänka igenom hur jag tränar. Jag tränar inte som jag gör för att ge andra dåligt samvete, utan jag tränar för min skull. Hur andra väljer att göra är deras ensak. 
 
 
 
Den här bloggen har vi för att försöka inspirera andra att träna och ge tips. Vi vill även visa att tiden finns om man vill, även om man jobbar och har hus och familj. Som jag nämnt tidigare handlar det om prioriteringar och planering. Jag läste någon gång (kommer ej ihåg vart) att det tar 21 dagar tills det blir en vana. Så är det lite kämpigt att komma igång med träningen, tänk på att om 21 dagar blir det bättre ;-)! //Lina