Marklyft

Igår körde vi marklyft, efter vårt tunga cirkelpass med fokus på ben. Det är andra gången vi kör det tillsammans. Jag (Lina) har försökt lägga in det i min träning 1 gång per vecka den senaste månaden. Jag har verkligen fastnat för denna övning. Det är bra träning för nästan hela kroppen & ett roligt sätt att mäta sin styrkeutveckling. Då man ofta kan lyfta ganska så tungt, känns det så härligt på något sätt :-). Här kan du läsa mer om marklyft samt se en video på korrekt utförande. För några månader sedan körde jag med vikter strax över 30 kilo & nu har jag rekord på 80 kilo (2 repetitioner). Jag varierar olika sorters marklyft - både vanliga, raka & sumo. I raka marklyft böjer du inte benen utan endast lite lätt & i sumo står du brett isär med benen. 
 
Jag (Vickan) bygger muskler ganska lätt (& även fett tyvärr), så jag gillar mer konditionsträning & lätt styrketräning. Några få gånger har jag dock hängt med Lina på lite tyngre styrketräning. Igår körde jag marklyft för andra gången i mitt liv. Förra gången var i maj & då körde jag raka & kom upp i 42,5, kg. Nu körde vi vanliga marklyft. Jag vågar inte riktigt lägga på vikter, men sista sex repetitionerna hade jag 47,5 kg på stången. De kändes himla bra ändå! Målet måste bli att lyfta min egen vikt i kilo. Idag har jag galen träningsvärk i vaderna & insidan lår, men vet inte om det kommer från vår tunga bencirkel eller från marklyftet. Skön känsla är det iallafall att ha träningsvärk, då nya muskler har fått jobba lite extra!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
1 Anonym:

skriven

Vilka muskler du har Lina

Kommentera här: