Varianter i roddmaskin

Här kommer ett exempel på hur du kan variera dig i roddmaskinen & få ett ordentligt helkroppspass. Du tränar hela överkroppen, benen samt får upp pulsen ordentligt. De första repetitionerna är vanlig traditionell rodd, där främst rygg & lite biceps tränas. Den andra varianten lägger fokus på biceps, där du helt enkelt gör en curl. Den sista varianten lägger mer fokus på baksida axel. Det är perfekt att avsluta träningspasset med dessa övningar, framför allt efter ett rygg/biceps pass. Kör exempelvis 30 repetitioner av varje i 3-5 varv. Brukar få lite konfunderade blickar när jag kör den här :).
 
 
 
 
 
 
 

Box Jump

Det här är en himla rolig övning & vanlig inom crossfitvärlden. Vi brukar ha med Box Jump när vi kör crossfitinspirerade pass. Då väljer vi 3-4 övningar & kör dem i ett bestämt antal repetitioner under en viss tid, oftast 10-15 minuter. Vi brukar kliva ned från lådan för att skona våra knän, men en del hoppar även ned. När trälådan är upptagen brukar vi hoppa upp på traktordäcket istället. Det är dock ca 5 cm högre, då vi brukar hoppa upp på 60 cm höjd på lådan. (Tänk att vi hoppar upp nästan halva min längd... ;-) //Vickan)
 
 
 
 
 
 
 
Lite suddiga hoppfoton fick komma med också ;-)! 
 
 
 

Stegen 150329

Idag körde vi en variant på stegen som vi hade med i ett inlägg den 1 februari. Vi bytte ut en av övningarna & körde squats istället för raka marklyft. De tre övningarna vi körde blev alltså burpees, butterfly situps & squats. Vi körde först 21 repetitioner av varje övning, sedan 15 & till sist 9. Där vände vi upp igen & körde 9, 15 & 21 repetitioner av varje övning igen. Mellan varje övning körde Lina idag 50 hopp med hopprep, medan Vickan sparade på sina benhinnor & körde istället 100 snabba fötter. Det gäller att hålla ett så högt tempo du kan utan att tappa tekniken. Sammanlagt blir det alltså 90 burpees, 90 butterfly situps & 90 squats. Vi avslutade dagens träningspass med ytterligare en stege, men den visar vi en annan gång. I den hade vi också med squats, så sammanlagt blev det 180 squats idag! Lär nog kännas i benen imorgon :-). Härligt! Ni kan ju ta vilka 3 övningar ni vill & köra denna stege med. Tycker ni att det blir för mycket, kan ju hopprepshoppen/snabba fötter mellan varje övning uteslutas. Men de övningarna är bra för att få det ordentligt pulshöjande som vi gillar. Nedan visar Lina 3 repetitioner av de övningar vi körde. Kör hårt & lycka till!