Vad är supersets?

Vi skriver ofta att vi avslutar våra pass med några supersets samt att vi har visat några och förklarat kort. Eftersom vi nämner det ofta och använder oss mycket av det, så tänkte jag förklara närmare vad det är. Supersets innebär att man kör två olika övningar i följd utan vila. Sedan vilar man en liten stund innan man kör båda övningarna igen. Du kan välja hur många varv du kör, men tre brukar vara lagom. Man kan egentligen kombinera vilka övningar som helst, men beroende på vad syftet med din träning är så kan det vara bra att välja kombination efter det. Ibland tar vi bara 2 övningar vi gillar och kör i ett superset. Jag använder mig även mycket av supersets när jag tränar själv för att få upp tempot och pulsen lite mer i styrketräningen. Jag brukar då även köra så kallade Giant sets, där du använder dig av 3 eller fler övningar i rad. Här nedan förklarar jag lite hur man kan tänka i val av övningar.
 
 
 
Antagonistiska supersets
Välj två övningar som jobbar med motsatta muskelgrupper. Det ger en balanserad träning på kort tid. Det ger även lite extra vila för respektive muskelgrupp vilket gör att man kan ta lite tyngre vikter. Exempel på övningar är bicepscurl (framsida över arm) och triceps dips (baksida överarm).

PHA - superset (Peripheral Heart Action)
Här väljer man en övning för överkroppen och en för underkroppen. Genom att välja muskler i olika delar av kroppen tvingar du hjärtat att jobba hårt. Det hjälper dig att göra träningen intensiv och både bränna fett och bygga muskler. Exempel på övningar är squats och bänkpress.

Utmattnings superset
Här väljer du två övningar som inriktar sig på samma muskelgrupp för att riktigt köra slut på muskeln. Tanken är att ena övningen ska vara isolerande (rörelse i enbart en led), tex bicepscurl, och den andra vara en basövning (involverar rörelse i två eller fler leder), tex squats och axelpress. 
 
 
 
Jag är absolut ingen expert i ämnet, men har försökt att läsa på både i tidningar och på internet för att förstå mer. När jag hittar en övning som ser intressant ut och som jag vill prova, så läser jag på ordentligt innan samt tittar på bilder och filmer för att få till så bra tekning som möjligt. Detta gäller även hur övningen ska utföras gällande repetitioner, att tänka vidare på vad du vill med övningen. Vill du bli starkare, få större muskler eller bli mer uthållig? Det gäller att hitta ett sätt som passar just dig och som gör att du tycker träningen blir rolig. Har du inte provat att köra supersets så rekommenderas det varmt. Lycka till! //Lina
 
Här kommer lite länkar till supersets vi redan har skrivit om:
Superset - Axlar, Superset - Plankan med gummiband & burpees, Superset - Slamball & burpee med boll, Superset - Gående planka & Russian twistSuperset - Burpee på tjockmatta & Farmers walk & Superset - Stege med Kettlebell swing & burpee.
 

Kommentera här: