9 december - Träningsutmaning 2!

Nionde "luckan" i Friskis & Svettis Julkalender 2015. Nu är det dax för vår andra träningsutmaning. Hoppas att ni kände av lite i armarna efter vår första utmaning :-)! Gör utmaningen själv eller kanske tillsammans med en vän, arbetskamrat, klasskompis, granne, laget eller familjemedlem. Utmaningen går naturligtvis att göras både i Friskis & Svettis lokaler eller hemma. Vi har valt utmaningar utan redskap för att de ska kunna göras överallt. Var noga med att ha en lite uppvärmning innan utmaningarna, så att ni inte skadar er. Ta gärna en bild när du gör utmaningen & lägg upp på Instagram. Tagga bilden med #friskisjul, så har du möjlighet att vinna bra grejer. För att Friskis & Svettis ska se din bild behöver du ha en öppen profil nu i december. 
 
Träningsutmaning 2
Stege från 10-1: Burpees & squats
Gör 10 burpees. En burpee börjar med ett upphopp med händerna ovanför huvudet. Sedan går du ihop grupperat (som en liten boll), för att hoppa ut i armhävningsposition. Lägg dig på golvet & lyft båda händerna. Res dig upp på armarna, hoppa in i grupperad position & gör ett nytt upphopp. 
Gör sedan direkt 10 squats (benböj). Axelbrett mellan fötterna. Gå ner så djupt du kan med rumpan mot golvet. Håll ryggen rak & låt inte knäna passera tårna. På vägen upp ska vikten vara på hälarna. Stå helt upprätt. Gör nästa squat.
Gör sedan direkt 9 burpees. 9 squats.
8 burpees. 8 squats.
Fortsätt ner till 1 av varje.
BRA JOBBAT!
 
I denna utmaning ska pulsen upp rejält, vilket du borde känna! Det ska kännas i låren & rumpan samt i armarna. Burpees är en riktig funktionell övning som innebär att den tränar nästan hela kroppen. Denna utmaning kan man variera på många olika sätt. Börja på 7 repetitioner av varje om 10 känns för mycket. Börja på 15 repetitioner av varje om du känner att 10 inte räcker. Tanken är att du ska hoppa ut med benen i uthoppet, men för att förenkla lite kan du kliva ut med ett ben i taget (se filmen längst ner i inlägget). 
 
Följ oss gärna på instagram @life_in_a_happy_way.
 
 
 
Ovan gör Vickan en burpee & nedan gör Lina en squat. Längst upp till höger stannar Lina i 90 grader. Detta är det minsta du ska gå ner i. Kan du gå längre ner, som bilden längst ner till höger, så gör det. Det har med rörligheten att göra hur långt ned du kan gå. En djupare squat ger mer träning för rumpan.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: