Favoritstretchövning för baksida lår

Jag använder mig en hel del av appen Yoga studio, som jag tipsat om tidigare. Den är en hjälp för mig att bli mer rörlig och mjukare i kroppen. Jag brukar köra något av de kortare programmen på mina träningsfria dagar samt att jag använder mig av flera av övningarna efter träning. Jag känner verkligen att min rörlighet ökat och rekommenderar appen starkt. Stretching är ju ganska omdiskuterat vad gäller effekterna och som jag har förstått det har det ingen effekt mot träningsvärk, men är bra för rörligheten. Men som vi alltid säger - gör det som känns bra för just dig :). De korta stretchprogrammen som finns i appen är bara 10 minuter, vilket är en perfekt längd tycker jag.
 
Några av övningarna var nya för mig och en av dem har verkligen blivit en favorit. Det är framåtböj med twist. Det är en övning som framförallt sträcker ut baksidan av låret, men hela baksidan av benen engageras. Du står rakt fram med benen lite tätare än axelbrett isär. Böj dig sedan framåt och sätt i vänster hand i golvet framför höger fot, alternativt ta tag i höger vad om du inte kommer ned till golvet. Sträva efter att ha höger ben rakt och böj det vänstra. Vrid upp kroppen åt  höger och sträck upp höger arm mot taket. Titta upp på din högra hand. Nu ska det dra i baksidan på höger lår. Stå kvar i ca 20 sekunder och byt sedan håll. Jag brukar avsluta med att bara göra en vanlig framåtböjning. //Lina
 
Åt vänster och åt höger
 
 
 
Från sidan.


 
Vanlig framåtböj går lättare efter att ha kört övningen med twist ett tag.
 
 
 

Kommentera här: