Kvällslycka!

Idag var det en mycket intensiv arbetsdag. Jag fick bara till 15 minuters lunchrast, så jag mer eller mindre kastade i mig maten. Någon kaffepaus hann jag inte med, så när jag tog mig mellan två möten fick jag med mig min ToGo-mugg & drack kaffet under tiden jag gick. Långt ifrån optimalt, men idag blev det så... Då kändes det extra skönt att snabbt byta om när jag kom hem, snöra på mig löparskorna & sedan ge mig ut i skogen i kvällssolen. Låter kanske töntigt, men det var verkligen balsam för kropp & själ att få rensa tankarna & springa sig svettig i vårt kuperade elljusspår. Tre varv runt Lillsjön blev 7,5 km. Känslan under tiden jag sprang & efteråt kan sammanfattas med ett ord - lycka!! //Vickan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Första kilometern går jag alltid snabbt som uppvärmning, sedan springer jag övriga passet bara på känsla. Jag kollar inte på klockan under tiden jag springer. Denna gång blev kilometertiderna oerhört jämna :-)!
 
 
 

Avslutning på ett axelpass

Idag tänkte vi tipsa om en bra övning att avsluta axelpasset med. En övning som kramar ut det sista ur musklerna. Du ska ha lättare vikt & göra många repetitioner, så du verkligen får den där brännande känslan. Stå framåtlutad med stark bål. Håll ett par viktskivor i händerna. Tänk sedan att du ska forma först ett T & sedan ett Y med armarna. Alltså först rakt ut åt sidorna & sedan snett framåt. Akta så att inte axeln blir hängande framåt, utan aktivera dem & för dem bakåt lite lätt. Den här avslutade vi dagens träning med efter att ha kört ett cirkelpass & lite andra axelövningar. Då bränner det ordentligt skönt i axlarna!
 
 
 
 
 

Cirkelpass v.40

Efter förra fredagens totala benmos körde vi på tisdagen efter en cirkel igen. Alltså det benpasset är inte att leka med. Tillbaka till cirkelpasset. Vi körde ett pass med lite extra fokus på axlarna. Därför körde vi 2 supersets med tyngre vikter för axlarna efter cirkeln. (Burpeesen kändes lite extra i benen, trots att det hade gått fyra dagar sedan benmospasset...)
 
Tisdagens cirkel:
Pushpress
Springplanka
Planka med touch
Burpee
Toes to ball
Hopprep
 
 
 
Lina gör pushpress.
 
 
 
Vickan gör planka med touch.
 
 
 
Vickan gör burpees.
 
 
 
Lina hoppar hopprep.
 
 

De senaste gångerna vi använt hopprep har vi använt ett tjockare rep, alltså som en lina eller hur vi ska förklara. Det gör det lite tyngre att veva runt repet & ger ordentlig mjölksyra i armarna. Vi rekommenderar starkt att prova cirkelträning. Det är ett roligt upplägg som verkligen ger möjligheten att köra helt slut på dig själv :). Det är extra kul att vara 2 & peppa varandra. I början kände vi oss lite uttittade på gymmet, men nu bryr vi oss inte alls om det. Vi har fullt fokus på vår träning!! Det är fortfarande folk som tittar, men nu vågar de ibland komma fram & fråga om övningar istället.