Fredagsbenfys

Jag startade dagen med att innan jobbet besöka en sjukgymnast på Idrotts- & Motionsskadeenheten (MIE). Jag har haft känningar i höger höft till & från sedan i höstas (har skrivit om det här på bloggen tidigare) & nu kände jag att jag måste ta tag i det. Min "egenrehab" hjälper ju inte. Jag fick bra hjälp & sjukgymnasten konstaterade att det är en slemsäck i höften som sitter i kläm under senan. Jag har nu fått både styrkeövningar & stretchövningar att köra som rehab här hemma. Jag kan fortsätta att träna som vanligt, men ska tänka på några saker. Nu när våren kommer vill jag ju verkligen träna  (framför allt springa) utan att få smärta efteråt! 
 
Efter jobbet åkte jag till gymmet & körde mitt benpass som jag har fått av PT Magnus. Idag kändes träningen lite bättre än i onsdags, så det går framåt efter mina tre veckors uppehåll pga sjukdom. Nu är jag på G igen! //Vickan
 
 
 
Innan jag gick på benböj, så körde jag en rejäl uppvärmning, först på crosstrainern & sedan en massa squat & utfall i olika varianter. När jag var riktigt varm körde jag sedan benböj med skivstång. 3 repetitioner gånger 6 set med 55 kg på stången. Det kändes att det var ett tag sedan, för det var lite tungt idag. Sist jag körde detta tänkte jag att nästa gång måste jag öka vikten, men det vågade jag mig inte på idag när jag inte har tränat på så länge. Och det var klokt att jag inte gjorde. 
 
 
 
Jag avslutade passet med en pulshöjare. Jag körde en kombo av slamball med 10 kg boll & utfall med hantlar. Jag körde varje övning 1 minut & sedan hade jag 1 minuts vila innan jag upprepade igen. Fyra omgångar & pulsen var riktigt hög & svetten rann. Tänk att 8 minuters aktivitet kan ge sådan puls! Till sist körde jag 10 minuter på crosstrainern & avslutade med stretch på gröna mattan. Drygt 60 minuters skön fredagsfys med fokus på benen. 
 
 
 
 


1 Mia:

skriven

Vilka övningar fick du?

Svar: Det kommer ett inlägg om det senare i veckan 😃! //Vickan
Lina & Vickan

Kommentera här: